Muzica de fond

10 septembrie 2017

Perlele din… iarbă


Motto: „Ştiu că sunt prost. Dar când mă uit în jur prind curaj.” Ion Creangă



Cu siguranţă, toţi dintre noi am avut, în timp, exprimări nefericite, eliptice, amuzante, pretenţioase, ori de-a dreptul… prosteşti. I se întâmplă oricui să gafeze, poate din pricina emoţiilor, ori poate din prea mare nervozitate. De obicei ne dăm seama imediat de „prostia” rostită şi ne ruşinăm, ne cerem scuze. Sau încercăm să dregem busuiocul. Puţin probabil să o mai repetăm degrabă. Ori nu mai vorbim în public, ori încercăm să ne controlăm, pe viitor, emoţiile şi ideile. Asta… dacă le avem la noi. Dar ce facem atunci când nu avem nici cuvinte, nici idei, dar vrem să vorbim? Ei bine, atunci când nu posedăm nici idei, nici cuvinte şi, adesea, nici ruşine, dar ţinem neapărat să ne exprimăm cumva… emitem nişte „perle”, din „puţul gândirii”, care rămân antologice. Am ales câteva care mi se par „fără cuvinte” pentru că, pur şi simplu, rămâi mut la citirea lor. Te întrebi dacă sunt fraze rostite de un om viu sau bucăţi de cuvinte şi de fraze emise de patefonul străbunicii căruia îi sare acul.
Să începem cu… Regele! Hagi, marele fotbalist din trecut, pe cât ne-a încântat cu driblingurile şi golurile sale, pe atât ne uimeşte acum, când driblează orice logică elementară de exprimare orală, umplându-ne de goluri… sufleteşti. „Omul e o persoană umană!”, „Viaţa e frumoasă dar merită trăită!”, „Gicu Grozav e Gicu Grozav. Fiecare om suntem diferiţi. El se va identifica cu el însuşi!”, „Globalizarea e în toată lumea!”, „Copii, mergeţi la şcoală că şi şcoala e bună la ceva!”, „Puneţi-vă în sânul fotbaliştilor!”, „Să facem să fie bine, ca să nu fie rău!”, „Vreau să joc pe scena care trebuie, să mă bat cu ăia adevăraţii, care vom vedea dacă vom ajunge acolo să fie mai buni!” Hm… amar gust după dulceaţa superbelor goluri!
Îl secondează Gigi. Gigi Becali, fost oier, actualmente bun samaritean şi patron. Patron peste ce vrea el, evident. Că are bani şi cuvinte. „M-am certat cu Mitică Dragomir dar fără jigniri. El m-a făcut oligofren, eu l-am făcut zdreanţă, dar nu ne-am insultat!”, „Eu în tinereţe eram amfitrion pe oriunde mă duceam!”, „Dacă marcăm un gol la început pe urmă putem să jucăm şi la 0-0!”, „Eu am înţeles că vorbim despre afacerişti adevăraţi. Acest Cocoş este un papagal!”, „Dacine e domne Nichita Stănescu? A adus mai mulţi bani în România decât mine?!”, „Maseuza am fredonat-o. Pentru că îmi place foarte mult!” Deh, se pare că-l admiră pe Robespierre. Poate-l aduce la Steaua!
Claudiu Răducanu. Purtător de nume de mare fotbalist. Dar şi purtător de renume de ucigaş al limbii române. „La bulanu meu o să dau şi gol dacă o să mă convoacă!”, „Bă, cine dracu e Caniculă ăsta, că am văzut la TV că face victime multe, omoară oameni?!”, „Bineînţeles, cum să nu locuiesc într-un bloc-notes dacă-mi dă clubul aşa ceva?!”
Apoi vin restul, la grămadă… Ăştia sunt mulţi… dar fotbalişti! „Maşina care mi-am luat-o m-am sfătuit cu mine însuţi” – Nicolae Mitea!!! „Suporterii noştri sunt 80% din Bucureşti şi 40% din provincie”- Ionel Dănciulescu!!! „El îmi turna apă în cap, eu ce era să fac? Să stau ud, să răcesc şi să prind emenangită?” – Vasile Turcu!!! „Craiova e singura echipă care poate sparge cvartetul Steaua-Dinamo-Rapid”Adrian Mititelu!!! „Pase scurte şi pe sus, ai n-ai mingea, tragi la poartă” – Gabi Stan!!! „Am ajuns la o vârstă la care mi-am dat seama că trebuiesă fiu cinstit” – Dumitru Dragomir!!! „A fost Zmeul Zmeurilor” – Anghel Iordănescu!!! „M-am retras din activitatea activă” – Florin Halagian!!! „Suntem îngrijoraţi, dar nu ne facem probleme” – Andrei Prepeliţă!!! „Ori nu se pricepe, ori e rău-binevoitor” – Victor Piţurcă!!! „Nu pot să spun că am plâns, dar mi-au dat lacrimile”– Cosmin Moţi!!! „Echipa mea a căzut fizic în a treia jumătate de oră” – Dorinel Munteanu!!! Şi tot „neamţul” nostru mai punctează odată: „La pomul lăudat nici mere nu face!” Acum avem una a unui fost... premier: „Noi suntem rapidişti din tată-n fiu, în afară de fiul meu care e stelist” – Nicolae Văcăroiu!!! Din fericire nu suntem singuri la acest capitol. Poate e singurul domeniu prin care suntem pe deplin integraţi în U.E. Adică au şi europenii „faliţii” lor, parafrazându-l pe nenea Iancu. Şi, culmea, nişte germani! „Nu cred că am fi pierdut acest meci dacă s-ar fi terminat 1-1” – Uli Hoeness!!! „Situaţia este fără ieşire, dar nu e critică” – Stefan Effenberg!!!
Şi închei cu ceva atât de abscons încât jur să nu mai caut şi să selectez perle ale fotbaliştilor. Te contaminezi, frate! Ţi se rupe limba-n gură şi-ţi cad măselele-n buzunare. Ascultaţi ce spune Nicolae Zuluf: „La mingea asta a fost un gol superb. Deci, chiar mi-a plăcut. Dar, din păcate, din câte am văzut, nu a fost. Acum nu ştiu, a fost sau nu a fost… Deci a fost un gol frumos în final, într-un final, că a anulat golul, dar în schimb, mie, nu ştiu n-am văzut. N-am fost nici atent pe fază să văd, dar prima fază am văzut foarte frumos, un gol superb. Deocamdată, ce să zic?”
Voi ce ziceţi? Mai puteţi vorbi? Mai puteţi gândi? Parafrazându-l pe Rege emit şi eu doar atât: copii, mergeţi la şcoală, învăţaţi, mai citiţi şi câte-o carte-două, că şi-astea e bune la ceva. Altfel, daţi goluri chiar dacă nu jucaţi fotbal!             
                                                                                                                                                                                                                   Sorin Oros



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu