Muzica de fond

6 ianuarie 2019

Culisele infecte ale Teatrului



Motto: „Realismul nu înseamnă a copia viaţa în artă, ci a o transforma în artă” Laurence Olivier

        Ce frumos pare din afară teatrul, nu-i aşa? Ce vrajă degajă! Cât marasm! Ce emoţie! Câtă splendoare! Toate astea sunt chestiuni pe care publicul le simte şi le vede. Ele există, evident, şi apar după multe zile şi ore de repetiţii, deloc uşoare, după capacitatea regizorilor de-a depăna povestea, după talentul actorilor de-a trăi povestea şi după inventivitatea scenografilor şi-a muzicienilor de-a îmbrăca totul în sunet formă şi culoare! E atât de frumos din afară, dar atât de găunos pe dinăuntru! Oamenii sunt răi, invidioşi şi făţarnici cam peste tot, dar în artă, orgoliile sunt mult mai ascuţite. Aici fiecare e unic, original şi cel mai bun, după crezul său, personal. Poate că e bine să fie aşa pentru că asta te face să cauţi în tine, să scormoneşti în laboratorul tău artistic pentru a găsi nuanţe, stări, ticuri şi expresii corporale care să te ajute să fii mereu altul. Să nu-ţi semene personajele între ele. Unii reuşesc, alţii nu. Până la urmă, oricât ai munci, e chestie de talent. Un afon poate repeta 20 de ani o arie, că tot te vei simţi înjunghiat în spate când va cânta. În artă invidiile sunt uriaşe, iar caracterul nu are nimic în comun cu talentul. Puţini sunt cei care put de talent şi au un caracter impecabil. Majoritatea sunt josnici, meschini, răi şi-şi urmăresc doar propriul interes, trecând peste cadavre. Până la urmă e firesc pentru că artiştii sunt oameni. Nu sunt nici marţieni şi nici zei. Au toate caracteristicile unor oameni ca oricare alţii. Dar ceea ce, poate, e jenant e faptul că artiştii, în general, sunt săraci. Exceptând câteva vedete care apar la televizor, colaborează peste tot şi sunt solicitaţi pentru că atrag publicul, artiştii nu adună averi. Se descurcă greu cu salariile de bugetari codaşi, şi, adesea, se îmbracă anost. Sunt destui care nu au haine de gală şi, la evenimente, iau costume sau rochii din garderoba teatrului. Sunt destui care, după evenimente, devorează bufetul suedez şi, dacă pot, mai duc şi-acasă câte ceva. Poate şi din cauza asta, în unele instituţii teatrale s-a implementat o metodă meschină de-a face bani. Doi-trei regizori de la teatre diferite montează fiecare în teatrul celuilalt pe onorarii consistente. Unii îşi mai duc şi actorii prieteni la aceste colaborări, din care câştigă toţi un bănuţ în plus. În teatrele în care sunt angajaţi n-ar primi nimic în afară de salariu. Şi-atunci A merge la B, ia câteva mii de euro, apoi B merge la A şi-şi ia banii înapoi, în contrapartidă. Adesea montează spectacole facile care nici măcar nu-şi scot banii investiţi în producţie. Totul e legal, dar imoral. Ce spuneam de caracterele unor artişti? Parafrazându-l pe Laurence Olivier, ei transformă viaţa în bani. Şi o numesc artă!
Sorin Oros

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu