Muzica de fond

27 ianuarie 2019

Maneaua



Motto: „Manelele sunt un fel de mamele cu silicon; arată bine, dar sunt false” Mădălin Voicu

          Maneaua... Unii spun că e muzică de petrecere. Eu spun că e o mizerie şi-o apocalipsă, un cancer abătut asupra spiritului uman. Voi detalia.
          Maneaua e un cuvânt turcesc şi înseamnă cafea. Se presupune că a apărut pe meleagurile noastre în timpul regimului fanariot. A fost adaptată în timp şi a devenit muzică lăutărească, de petrecere. Prestatorii de manele nu erau absolvenţi de Conservator, ci simpli ţigani. Sau ţigani simpli. Au cântat prin mahalale până, unii dintre ei, au ajuns celebri: Romica Puceanu, Gabi Luncă, Fărâmiţă Lambru sau Dumitru Siminică. Nu a avut impactul unei culturi de masă, ci unul periferic. Dar, după 1990, genul ăsta de „muzică” a explodat şi, de la periferie, a cotropit toată societatea. Din bordeie din chirpici, până la luxoasele vile cu piscină, manelele se aud astăzi „fără număr”. Prestatorii au rămas ca şi în trecut, într-un număr copleşitor, tot ţigani. Şi tot ca şi în trecut, nu sunt nici azi, absolvenţi de Conservator. Au apărut ca cipercile după ploaie, şi-au luat tot felul de nume puerile şi idioate (Adrian-Copilul Minune, Sorinel Puştiul, Adi de la Vâlcea, Jean de la Craiova, Florin Salam, Vali Vijelie, Denisa Manelista, Sorin-Copilul de Aur, Nicolae Guţă, Marian Mexicanu, etc), şi au contaminat cultura de masă. Nu vorbesc de melodicitate, de aranjament muzical, ci de mesajul pe care-l transmit, de textele versurilor absolut dizgraţioase.
          „Să moară duşmanii mei”, „Fenomenal este că sunt fenomenal, sunt bărbat al dracului, bărbat fatal”, „Ei s-au bătut pentru banii de la duşmanii”, „Hai nu fi timidă, haladito, îţi fac viaţa ca la Puerto Rico”, „E greu la închisoare, în lanţuri şi în soare”, „Fată mai lasă vrăjeala că nu ţi-ai terminat şcoala, îţi arată băiatul cum să treci examenul”, „M-am dat cu parfum de bancă, la mine banul să tragă, m-am dat cu spray de bancomat, d’aia bani am adunat”, “România e prea mică pentru şmecheria mea, am colindat Europa să mă pot desfăşura”, “De o viaţă fac ce vreau şi pe nimeni nu mă dau, credeţi-mă pe cuvânt, eu vă cumpăr, eu vă vând”, “Am viaţă de barosan chiar dacă sunt un puştan, sunt tânăr şi viaţa-mi place şi agăţ numai puştoaice”, “Eu sunt bomba nucleară, distrug tot ce mă-nconjoară, am cea mai mare valoare, cine mă supără moare”, “Am relaţii peste tot, sunt şef de clan mafiot, gaborii n-au nicio probă, că-s din lumea interlopă, Ei mă caută prin ţară, eu îmi fac viaţa pe-afară, caută probe cu tona, eu mă plimb prin Barcelona”… Aş mai putea găsi tone de maculatură absolut infernală şi, probabil, voi ştiţi mai multe asemenea “capodopere”. Vă întreb, doar, pe cei care devoraţi manelele, dacă aţi auzit în bula voastră existenţială de ABBA, Boney’M, Frank Sinatra, Nat King Kole, Patrick Bruel, Adriano Celentano, Queen, AC/DC, Patricia Kaas, Dalida, Cesaria Evora şi mulţi alţii? De “fotbalişti” precum, Ceaikovski, Vivaldi, Strauss, Bach şi Beethoven, probabil c-aţi auzit, dar nu i-aţi prins. Erau din altă era. Ei “jucau” artistic, nu făceau larmă. Nu se scremeau penibil şi nici măcar nu foloseau cuvinte. Că vă supăraţi, că nu, vă spun clar: maneaua e cea mai idioată muzică inventată vreodată, iar consumatorii ei sunt nişte oameni neterminaţi.
          Fenomenal este că sunt fenomenal” în sinceritatea mea. “Să moară duşmanii mei” dacă vă mint! Fac asta pentru că “sunt bazat, am mercedesuri şi femei şi vă-ngrop pe toţi în lei”.
          Acum mă duc să borăsc…
Sorin Oros

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu